wtorek, 22 marca 2016

Złap zająca

Świąteczna wersja gry polegająca za dotknięciu zająca. Nasz zając będzie zmieniać swoje  położenie co pół sekundy. Jeśli zostanie dotknięty nasz telefon zawibruje i  gracz zdobywa punkt. Naciśnięcie przycisku Reset - resetuje dotychczasowy wynik.


Na naszym ekranie wykorzystamy polecenia:
- obszar po którym będzie poruszał się zając - Canvas
- pole w którym pojawi się wynik z ilością dotknięć zająca - Label
- postać zajączka - ImageSprite
- przycisk resetujący wynik - Button
- licznik czasu, którym posłużymy się by zając pojawiał się w różnych miejscach na ekranie  - Clock
- komponent wywołujący wibrację telefonu - Sound



Aby móc rozmieścić przyciski jeden pod drugim wykorzystamy Layout / VerticalArrangement
  • zmieniamy Width na Fill parent
  • zmieniamy Height na Fill parent

Wstawiamy pole w którym pojawi się informacja o ilości zdobytych punktów


  • po lewej stronie z Palette wybierz Label przeciągnij go na obszar Viewer
  • po prawej stronie ekranu w Components zmień nazwę na Licznik
  • po prawej stronie ekranu w Properties dokonaj zmian:
      • kolor i kształt przycisku
      • Text - wpisz Wynik


Dodajemy przycisk umożliwiający nam zresetowanie wyniku
  • po lewej stronie z Palette wybierz Button i przeciągnij go na obszar Viewer
  • po prawej stronie ekranu w Components zmień nazwę na Reset
  • po prawej stronie ekranu w Properties dokonaj zmian:
    • kolor i kształt przycisku
    • Text - wpisz np. Wynik


Dodajemy przestrzeń w której nasz królik będzie się poruszał - Canvas
  • po lewej stronie z Drawing and Animation wybierz Canvas i przeciągnij na obszar Viewer nad poprzednie komponenty
  • po prawej stronie w Components zmień nazwę na Pole
  • po prawej stronie zmień Height oraz Width na Fill parent..
  • można zmienić tło z wiosennym motywem :)


Umieszczamy komponent umożliwiający wibrację telefonu
  • po lewej stronie z Media wybierz Sound i przeciągnij na obszar Viewer - zobaczysz go pod ekranem 
  • po prawej stronie zmień MinimumInterval (ms) na 500




Dodajemy komponent zegara, który wykorzystamy jako licznik czasu uruchamiany w regularnych odstępach
  • po lewej stronie z Sensors wybierz Clock i przeciągnij na obszar Viewer - zobaczysz go pod ekranem 
  • po prawej stronie zmień TimeInterval (ms) na 500


Dodajemy naszego duszka - królika
  • po lewej stronie z Drawing and Animation wybierz ImageSprite i przeciągnij na obszar Canvas/Pole nad poprzednie komponenty
  • zmień w Picture na odpowiedni rysunek
  • pamiętaj by wstawiona postać był niewielkich rozmiarów 


Przechodzimy  do trybu Blocks

Musimy opracować dwie procedury:


  1. Procedura - dzięki niej królik będzie się przenosił w losowo wybrane miejsca na ekranie Procedure
  2. Procedura - umożliwi nam zliczanie zdobytych punktów Procedure1


Procedure - jedno polecenie ustawia współrzędną X, drugie współrzędną Y. Pozycja królika będzie ustawiana jako iloczyn różnicy rozmiaru kanwy i wielkości królika oraz losowego ułamka z zakresu 0 - 1.

  • wybierz Built-in/Procedures. Oszukaj to procedure do
  • kliknij na ImageSprite1 i wybierz set Imagesprite1.X to - wstaw do poprzedniego elementu 
  • wybierz Built-in/Math. Odszukaj 3 elementy: mnożenieodejmowanie  oraz random fraction (umożliwia losowanie)





Uzupełnij klocki wg przykładu poniżej.






Tworzenie zmiennej globalnej o nazwie Wynik - umożliwi nam przechowywanie liczby dotknięć królika. Wartość początkowa to 0.

  • wybierz Built-in/Variables, odszukaj initialize global .... to 
  • wybierz Built-in/Math. Odszukaj puste pole, wpisz 0 i dołącz do poprzedniego klocka





    Procedure1 - będzie nas informować o liczbie dotknięć królika.  
    • wybierz Built-in/Procedures. Oszukaj to procedure2 do
    • kliknij na Screen1/Licznik, wybierz set Licznik to
    • kliknij Built-in/Text i odszukaj element join - dołącz do  niego puste pole do którego wpisz słowo Wynik 
    • wybierz Built-in/Variables, odszukaj get - zatwierdź global wynik


    Dodajemy licznik czasu - który spowoduje, że zając będzie pojawiał się na ekranie w równych odstępach czasowych.




    • kliknij na Screen1/Clock1, wybierz when Clock1.Timer
    • wybierz Built-in/Procedures. Oszukaj call procedure i dołącz do poprzedniego elementu


    • Umożliwiamy zliczanie pkt za dotknięcie zająca.

















      Ostatni element - umożliwienie zresetowanie dotychczasowego wyniku.








      Brak komentarzy:

      Prześlij komentarz